|
W dniach 19–25 listopada 2025 r. w naszej szkole zrealizowano cykl zajęć profilaktycznych prowadzonych przez uczniów starszych klas dla uczniów młodszych. Działania miały na celu wzmacnianie postaw prozdrowotnych, rozwijanie kompetencji społecznych oraz integrowanie społeczności szkolnej.
Klasa 8 – zajęcia dla klasy 1 (24.11.2025 r.)
Temat: „Jak efektywnie się uczyć i współpracować w grupie”.
Ósmoklasiści zaprezentowali pierwszoklasistom podstawowe techniki uczenia się, sposoby organizacji pracy oraz zasady dobrej współpracy w grupie. Uczniowie klasy 1 brali udział w krótkich ćwiczeniach zachęcających do współdziałania i rozwijania umiejętności komunikacyjnych.
Klasa 7 – zajęcia dla klasy 2 (21.11.2025 r.)
Temat: „Uzależnienia od komputera i telefonu komórkowego”.
Podczas zajęć omówiono zagrożenia wynikające z nadmiernego korzystania z urządzeń cyfrowych oraz sposoby zachowania równowagi między aktywnością online a czasem wolnym. Siódmoklasiści przedstawili zasady bezpiecznego używania technologii, angażując drugoklasistów w rozmowy.
Klasa 6 – zajęcia dla klasy 3 (25.11.2025 r.)
Temat: „Komunikacja”.
Szóstoklasiści przeprowadzili warsztaty dotyczące zasad komunikowania się. Na początku zajęć szóstoklasiści wprowadzili trzecioklasistów w temat, wyjaśniając, czym jest komunikacja oraz dlaczego ma tak duże znaczenie w codziennym życiu szkolnym i poza szkołą. Omówili rodzaje komunikacji, zwracając uwagę na dwa główne sposoby przekazywania informacji: - komunikację werbalną – czyli porozumiewanie się za pomocą słów, - komunikację niewerbalną – obejmującą gesty, mimikę, postawę ciała, kontakt wzrokowy oraz ton głosu.
Po części teoretycznej uczniowie klasy 3 mieli okazję aktywnie uczestniczyć w zabawach i ćwiczeniach przygotowanych przez starszych kolegów. Zadania pozwalały im w praktyce przećwiczyć różne formy porozumiewania się.
Zajęcia miały charakter warsztatowy, były dynamiczne i angażujące, a trzecioklasiści z dużym zaangażowaniem brali udział we wszystkich proponowanych aktywnościach. Dzięki pracy z uczniami klasy 6 mogli nie tylko poszerzyć swoją wiedzę na temat komunikacji, ale także zdobyć praktyczne umiejętności, które pomogą im lepiej współpracować z rówieśnikami.
Klasa 5 – zajęcia dla klasy 4 (19.11.2025 r.)
Temat: „Asertywność”.
Piątoklasiści zapoznali czwartoklasistów z zasadami asertywnego wyrażania potrzeb, odmawiania i wyrażania opinii w sposób spokojny i stanowczy. Uczniowie klasy 4 brali udział w krótkich ćwiczeniach odgrywania ról, rozwijając swoje umiejętności społeczne.
Zalety prowadzenia zajęć profilaktycznych przez uczniów dla uczniów:
- Wzmacnianie więzi między uczniami – młodsi uczniowie chętniej angażują się w zajęcia prowadzone przez starszych kolegów, co sprzyja budowaniu pozytywnych relacji i lepszej atmosfery w szkole. - Rozwijanie kompetencji społecznych i przywódczych starszych uczniów – prowadzenie zajęć uczy odpowiedzialności, planowania, autoprezentacji, współpracy oraz umiejętności komunikacyjnych. - Większa wiarygodność i atrakcyjność przekazu – uczniowie częściej słuchają starszych kolegów, którzy mówią prostym, zrozumiałym językiem i odnoszą się do doświadczeń bliskich młodszym. - Uczenie przez działanie – zarówno prowadzący, jak i uczestnicy bardziej angażują się w zajęcia oparte na aktywności, ćwiczeniach i wspólnych zadaniach. - Budowanie pozytywnych wzorców zachowań – starsi uczniowie stają się dla młodszych naturalnym przykładem, pokazując właściwe postawy i umiejętności. - Integracja społeczności szkolnej – wspólne działania profilaktyczne wzmacniają poczucie przynależności do szkoły i rozwijają kulturę wzajemnego wsparcia.
Realizacja zajęć w takiej formule przyczyniła się do zwiększenia zaangażowania uczniów, utrwalenia ważnych treści profilaktycznych oraz stworzenia przestrzeni do współpracy między klasami.
|